Vanliga frågor
- Vilka uppgifter om mig behöver ni?
Recycling Mums förening sparar endast de uppgifter om dig som behövs för att du ska kunna sälja på våra marknader. Dessa uppgifter är namn, mailadress, telefonnummer och bankkontonummer. Namn, mail och telefonnummer behöver vi för att kunna kontakta dig och ge dig ditt säljnummer, ge dig instruktioner inför marknaden och så kan vi behöva ringa dig om något händer före, under eller efter marknaden. Bankkontonumret använder vi för att föra över pengarna som vi fått in vid försäljningen av dina artiklar. Vi behöver inte din adress så om du inte vill ange den skriver du ett ”-” i rutorna för adress.
- Hur hanterar ni mina uppgifter?
Dina uppgifter sparas via vår hemsida som vi köpt via ett företag specialiserad på webbdesign som heter EMS Design. EMS Design samt vi i styrelsen för Recycling Mums kan komma åt dina uppgifter men sänder dem aldrig vidare till tredje part. Dina uppgifter används aldrig i annat ändamål än det som står angivet i svaret på frågan ovan.
Uppgifter om namn och bankkontonummer sparas också i mottagarlistan för överföringar på vår bank som är Swedbank. Endast två personer i styrelsen, kassör och ordförande har tillgång till uppgifterna där.
- Jag vill ta bort alla uppgifter om mig hos er, hur gör jag?
Kontakta oss via vårt kontaktformulär på hemsidan eller maila oss på recyclingmums@gmail.com så tar vi bort din användare och all information om dig raderas omgående. Om du sedan vill sälja på våra marknader igen skapar du en ny användare via vår hemsida.
- Tar ni swish, kontanter eller kort på era marknader?
På våra marknader kan du betala med kort eller Swish. Vi är från och med Nov-22 en kontaktfri förening.
- Något blev fel när jag handlade på marknaden, hur reklamerar jag?
Vi har tyvärr inte möjlighet att ta hand om reklamationer då det är en begagnatmarknad. Du som köper varan ansvarar för att undersöka att den är okej. Vi har inte ett digitalt kassasystem utan sköter allt manuellt. Det finns risk på grund av mänskliga faktorn att det blir fel i kassan. Det är svårt för oss att göra reklamationer efter marknaden stängt då vi inte kan gå tillbaka och se köpen som gjorts. Vi kan inte heller kontakta säljare angående felaktiga varor.
Därför är det är bra att checka av direkt efter köpet att du betalt rätt summa och att varorna är okej. Detta behöver du göra innan du lämnar marknaden och innan vi stänger för att vi ska kunna hjälpa dig.
- Vad kostar det att sälja på er marknad?
Det kostar inget att lämna in artiklar till marknaden. Om något av det du lämnar in däremot blir sålt under marknaden tar vi en provision på 20 % av försäljningssumman. En del av pengarna går till våra omkostnader för marknaden (lokalhyra, datorer, hyra av kortterminaler, annonsering m.m). Vi ger också varje år pengar till välgörenhet, främst Filippus men även andra organisationer som vi väljer att skänka till. Exempel genom åren har varit Barncancerfonden, Min stora dag, Attention mfl. Vi som håller i marknaderna arbetar på ideell basis.
- Hur ändrar jag min profil och mina uppgifter på hemsidan?
När du loggat in finns en knapp till höger i den gröna menyraden mitt på sidan som heter Profil. Klicka på den och sedan fyller du i uppgifterna. Särskilt viktigt är att fylla i fullständigt namn och bankkontonummer. Det behöver vi för att kunna föra över pengar för det du sålt för efter marknaden. Där
- Jag kan inte logga in, vad gör jag?
Du kan antingen logga in med din mailadress och lösenord eller ditt användarnamn och lösenord. Har du glömt lösenordet klickar du vid inloggningen på ”Forget password? Click here”.Sedan skriver du antingen in din mailadress eller det användarnamn du använde när du registrerade dig som medlem. Du får då ett mail där ditt användarnamn framgår samt en länk att klicka på där du kan byta ditt lösenord. Ibland hamnar dessa mail i din skräppost eftersom din maildomän tror att detta är spam, vilket ofta händer med automatiskt genererade mail som detta. Om du hittar det kan du ändra inställningarna i din mail så att den tar emot mail från WordPress [Recycling mums] som en betrodd avsändare nästa gång. Hittar du det inte kan du kontakta oss för att få ett nytt lösenord.
- Hur ändrar jag till ett annat lösenord?
Du kan gå in på Profil, en knapp i menyraden, och ändra ditt lösenord.
- Måste jag lämna ut mitt banknummer?
Vi behöver ditt bankkontonummer för att du ska få dina pengar för det du sålt för, så ja, det måste du om du ska sälja på marknaden. Banknumret lämnas inte ut till någon annan än oss i styrelsen som gör överföringarna.
- Vad får jag sälja?
Du hittar information om vad vi tar emot till försäljning inför respektive marknad under fliken ”Våra marknader” här på hemsidan.
- Varför har jag inte fått något säljnummer?
Om du är en registrerad medlem, har anmält dig till en marknad men inte fått något mail med information om säljnummer två dagar efter att bokningen stängt, kolla skräpposten och spamfilter. Finns det inget där så hör av dig till oss.
- Hur märker jag det jag ska sälja?
Bilder och instruktion på hur du märker dina saker hittar du under ”Viktig information” här på hemsidan.
- Ska fleecekläder och liknande kläder galgas?
JA!
- Vilken tid sker inlämning och utlämning?
Information om in och utlämning hittar du inför varje marknad under ”Viktig information” här på hemsidan.
- Jag kan inte lämna in under angiven tid, kan jag komma tidigare/senare?
Tyvärr inte. Passar inte inlämningstiden får du försöka skicka någon annan att lämna, eller avstå från att sälja vid den marknaden.
- Jag kan inte hämta mina osålda varor under utsatt tid, kan jag komma tidigare/senare?
Tyvärr inte. Passar inte utlämningstiden får man försöka skicka någon annan att hämta. Kom ihåg att ge hen kvittot du fick vid inlämning, eller en bild på det. Ej hämtade osålda artiklar skänks till välgörenhet och fraktas iväg minuten efter tiden för utlämning gått ut. Det är många som säljer på våra marknader och vi har ingen möjlighet att förvara dina osålda artiklar.
- När har jag mina pengar från försäljningen på kontot?
Inom 12 arbetsdagar efter marknaden har du dina pengar på kontot såvida du har angett ditt kontonummer i din profil när du loggat in via vår hemsida. Har du inte det tar det längre tid eftersom vi först måste be dig om ditt kontonummer för att kunna göra överföringen.
- Vad händer med mina osålda artiklar om jag väljer att skänka dem?
Vi samarbetar med Filippus som hämtar alla artiklar direkt efter att vi packat ihop dem efter marknaden. De skickar antingen iväg artiklarna till behövande barn i framförallt Ukraina, men det händer att Filippus också säljer artiklarna vidare. Detta för att finansiera deras transporter till Ukraina.
Vid ett styrelsemöte 2016-05-09 beslutade Recycling mums styrelse att vi fortsättningsvis inte svarar på mail med frågor vars svar finns att finna på hemsidan eller i redan utskickad information. I övrigt kan det vara bra att veta att vår mail inte kontrolleras varje dag och att svarstiden kan variera. Vi arbetar ideellt med marknaderna vilket innebär att vår tid för att svara på frågor tyvärr är begränsad. Mellan marknaderna är svarstiden ännu längre än direkt inför och efter.